A Szépségkirálynő Miss Earth megvédené a lelki terrortól szenvedő nőket

Szívesen foglalkozna a nők elleni erőszakkal, és noha még nem látja, hová tart, nem fog megváltozni. Ő Szabó Dóra, a 2011-es Miss Earth Hungary, aki szerint a külső szépség felületes dolog, a lényeg a kisugárzás. Szívesen helyezkedne el a médiában.
Szabó Dóra úgy lett Miss Earth Hungary, hogy megfogadta édesanyjának, nem fog megváltozni. Reméli, hogy körülményei azonban igen, és mind a munkában, mind a modellkedésben tud még fejlődni, előrelépni. Bár azt még ő sem látja teljesen, hová tart.
Azon kívül, hogy megnyerted ezt a koronát, és azt mondtad, hogy szeretnél a karrieredben előrelépni, mi fontos még neked?
A családom és a párom - tudom, hogy közhelyes, tudom, de tényleg ez a legfontosabb. A felkészülés, a verseny során, annyi kedves és jó emberrel találkoztam, akik annyi kedvességet adtak nekem. Ez is fontos. Közösségi portálokon, a helyszínen, a stábtól kezdve a felkészítőkig annyi jó dolgot kaptam ettől az egésztől, és annyi jó energiát, hogy már megérte. És ezen felül még egy korona is van a fejemen, úgyhogy...
Ha nem a szépségedet tekintjük, mi az, amivel még foglalkozni szeretnél?
Én kommunikáció és médiatudomány hallgató voltam a Havas-féle médiaintézetben, ezt szeretném építeni – dolgoztam térségi televíziónál, szeretnék egy nagyobb tévénél tanulni, tehát nem elsősorban képernyőre kerülni, hanem először a háttérben dolgozni, és tanulni. Szeretnék minél több dolgot megtanulni, mert az igazán jó műsorvezető, aki mindent tud a háttérben.
Milyen témájú műsort vezetnél szívesen?
A sportműsort tudom, hogy biztos nem, de erre szerintem akkor tudnék válaszolni, hogy ha már nagyjából összeállna a fejemben, hogy egy hírműsorhoz is mennyi minden kell, hogy jó legyen, és hogyan kell vezetni.
De van, ami biztosan jobban érdekel, mint a többi. A sportot kizártuk, de akkor mi az, ami érdekel?
Nem zártuk ki száz százalékosan, de a sportba az emberek nagyon kevésszer számolják bele a táncot – én gyerekkorom óta táncolok. Tehát bármilyen táncos dolog nagyon érdekel, bár ennek most nem annyira van keletje. És a hírműsorok is érdekelnek egyébként, mert jó dolog tájékozottnak lenni, és abban mindig kell fejlődni, tehát napról napra friss információkat kell nyomon követni, minél több fórumon. Igazából az emberek mindennapjaival is szívesen foglalkoznék, és reggeli műsort is szívesen vezetnék – tulajdonképpen bármire nyitott vagyok, ami közel áll hozzám.
Szerinted mennyire kell egy nőnek szépnek lennie ahhoz, hogy érvényesülni tudjon?
A szépség az egy nagyon tág fogalom és túl általános szerintem. Van belső szépség, és van külső szépség - ha csak a külső szépséget nézi valaki, az nagyon felületes. Én azt gondolom, hogy egy nőnek kell, hogy legyen kisugárzása, és ha ez megvan egy kevésbé magas, kevésbé vékony nőben, akkor tökmindegy, akkor nem kell modellalkatnak lenni, nem kell frissen mosott, és totálisan belőtt hajjal, sminkkel menni. Az a lényeg, hogy a szépség mellé vagy a természetesség mellé még egy kisugárzás párosuljon, ami a belső nyugalmat, és a valamilyen szintű, nem túlzott önbizalmat közvetít.
Akkor tehát önbizalom kell az előrejutáshoz?
Igen, egy kis határozottság kell még, még akkor is ha az ember nem biztos, hogy belülről tényleg annyira határozott, de kicsit határozottnak kell lenni.
Állandóan vitákat szül a női esélyegyenlőség témája, például a parlamenti női kvóta is megosztó kérdés volt az utóbbi években. Mit gondolsz erről? Segít ez az esélyegyenlőség elérésében?
Én ezt úgy látom, hogy ez egy tradicionális dolog, úgyhogy elég nehéz lesz a nőknek a családanya szerepből kimosakodniuk magukat. De a huszonegyedik században egyre több nő tud érvényesülni. Még mindig van és lesz is egy darabig bekategorizálás és sémák, de minél többet dolgozunk mi, nők azon, hogy előrébb jussunk, és bizonyítsunk, annál könnyebb lesz későbbiekben a helyzet. Nagyon nehéz, mindig vannak előítéletek, ahogy a szép nőkkel szemben ugyanúgy a nőkkel szemben is. Sokkal többet kell bizonyítania egy nőnek, én azt gondolom, mint egy férfinak. Családanya, jó szerető, jó munkaerő, jó háziasszony, ezer téren kell bizonyítani.
Ha lehetőséged lenne arra, hogy a nők témájában bármilyen problémán változtass, akár csak azzal, hogy felhívod rá a figyelmet, mi lenne az?
A nők elleni erőszak kérdésével foglalkoznék. Ez nem csak a testi, hanem a lelki erőszakra is értendő. Azt gondolom, hogy a férfiak - és nem szeretnék általánosítani, de nagyon sokszor - irányító szerepet töltenek be egy nő életében. És ez is lelki erőszaknak minősül valamilyen szinten, ezen próbálnék meg valahogyan változtatni, illetve ilyen segítő programokat létrehozni, de én kicsi vagyok ehhez. Jó lenne valamilyen alapítvány mellett kiállni, aki segíti azt, hogy a nők igenis a saját sarkukra tudjanak állni, célokat tudjanak elérni anélkül, hogy túlzottan befolyásolnák őket.